02.56
Nu kan jag äntligen gå och sova! Grabbarna skjutsade hem mig efter en middag på stan, tänkte att jag skulle bädda ned mig med en skål poporn och se film. Men kvällen slutade med anspänningshuvudvärk och panik.
Vi har pratat flera dagar om att vi ska boka vår flygresa från Bali till Kuala Lumpor så vi har det klart.VI har läst att man måste visa upp en biljett ut ur Indonesien för att få landa. Detta verkar bara vara något de kräver av vissa, ingen rutinkontroll utan om man har otur hamnar man på en stickkontroll av detta. Eftersom jag känner att det vore skönt att slippa ett sånt problem och så tänkte jag vara duktig och göra denna bokning åt oss, överraska Emanuel med min goda framförhållning och mitt engagemang i resan. Ringde lite glatt och berättade att jag höll på med bokningen och att "jag kan ju alla dina uppgifter så det är ju lugnt"
Jag skulle alltså boka en resa med Air Asia. Nojig som jag är tycker jag att det känns lite jobbigt att göra en onlinebokning med ett främmande flygbolag i Asien.
Det tog lite tid. Var inte direkt som att boka en resa med SAS. Det var enkelt, men väldigt mycket uppgifter att fylla i. När det är klart och betalt och jag nöjt sitter och kollar på bokningsbekräftelsen som skickades till mailen så ser jag till min stora fasa

Jag har kastat om siffrorna i Emanuels födelsedatum. Jag har skrivit att han fyller år 2 juli.. Paniken som sprider sig. Fan vilken klant. Resan är klar, betald. Skit. "Jag kan ju alla dina uppgifter så det är lugnt"... Tänker tanken att detta kommer de ju aldrig godkänna. Jag kommer måste boka en ny resa(!)
Söker febrilt på deras hemsida efter ett nummer eller dylikt så jag kan få kontakt med någon så det kan rätta till detta fel. Men eftersom de ligger 7, 8 timmar före oss så är ju klockan mitt i natten där när jag gjort bokningen. Börjar rinna lite tårar så jag ringer, Mamma, Pappa, Amanda, Emanuel och Emma för att beklaga och sedan skriver jag ett mail till AirAsia och förklarar i panik vilket fel jag gjort. Jag bifogar foton på Emanuels pass och reservationen för att bevisa att jag bara råkat kasta om datumen...
När jag fått iväg detta kan jag lugna mig lite. Det kommer nog lösa sig. Det går ju att ändra information på en bokning. Ändra namn, datum, det har jag hört andra göra. I alla fall här hemma. Det kanske bli en avgift men det kommer lösa sig. Skönt tänker jag.
Jag sätter mig och kollar på reservationen igen.. Men vänta nu.. Alla datum är ju fel, mina också. Datumen för när passen går ut.. Alla jävla datum är ju fel. Nu börjar jag ana ugglor i mossen. Sedan slår det mig. Hårt. Så trög jag är. Självklart så skriver de ju datumen annorlunda i Asien. Det skriver kanske Månad/Dag/År även om det är sjukt ologiskt. Hur som helst ville jag vara på den säkra sidan och inte stöta på problem när vi ska checka in till denna flygning, så jag klev upp när jag vaknade till här mitt i natten och satte mig i livechat med AirAsia. Vilket var hur smidigt som helst. Gick superfort och det var jätte hjälpsamma och förstående.
Redan från början så har jag tyckt det känns lite jobbigt att boka en resa med ett flygbolag i asien. Man har ju som ingen koll. Men alla mina tvivel är borta. Jätte lättorienterad hemsida, jätte bra bemötande, billiga flygresor. För att inte nämna att det förra veckan kom med på listan Tio Top flygbolag i världen. Kommer definitivt använda mig av dem igen när vi ska boka resor inom asien. Nu kan jag slappna av och få sova gott det resterande timmarna av denna natt.
Lovisa